PENDUDUK DAERAH PORT DICKSON

Jumlah 110,400. Pecahan: Melayu 58,500. Cina 28,200. India 17,500. Lain2 Bangsa 7200. Menjelang tahun 2010, dijangka pertambahan 0.6% kepada 188,000.

Sunday, November 23, 2008

LIMA (5) JANJI YB DATO' SERI ANWAR IBRAHIM

  1. Saya berjanji akan mendirikan Malaysia sebagai negara MADANI, yang menjamin keadilan untuk semua rakyat, menjunjung prinsip2 perlembagaan, mengukuhkan institusi kehakiman dan mengangkat darjat kemuliaan insan, kebebasan dan haknya.
  2. Saya akan melaksanakan AGENDA EKONOMI MALAYSIA agar ekonomi negara kembali setaraf dengan Singapura, Korea Selatan dan Taiwan. Ini adalah penting bagi menjamin keadilan social untuk semua agar tiada lagi Bumiputra atau kaum2 lain yang terpinggir dan mundur.
  3. Saya akan lakukan penyusunan semula pasukan Polis DiRaja Malaysia untuk menjadikan badan PENCEGAHAN JENAYAH yang berkesan bersama ajensi penguatkuasaan yang lain dan memastikannya bebas dari pengaruh politik dan rasuah.
  4. Saya turut berjanji akan mengurangkan BEBAN HIDUP rakyat dengan menurunkan harga minyak, tol serta pelbagai tarif lain disamping membekalkan barang keperluan yang mencukupi dan memperjuangkan gaji minima RM1500 sebulan.
  5. Saya berikrar akan mencipta HARAPAN BARU untuk masa depan Malaysia dengan menjamin PENDIDIKAN PERCUMA dan memastikan mutu pembelajaran di sekolah, kolej dan universiti di Malaysia adalah yang terbaik di rantau Asia Tenggara.

No comments: